Dagen i Umeå..

Jag & mannen vaknade på morron, efter en liten stund kom mormor som skulle sköta barnen medan vi åkte till Umeå på lasarettet, hade ju en tid där i torsdags för att få veta svaren på mina förändringar/fläcken i huvudet kl 13.
Medan jag satt där i väntrummet kom det över mig att det kan ju faktiskt vara ngt riktigt läskigt jag har därinne, kanske ngn obotlig sjukdom som kommer att bryta ner mig sakta o säkert.. :( kan ju säga som så, det var inte så många som såg så speciellt friska ut som satt där och väntade bredvid mig på sin tur...

Efter 20 minuters väntan kom äntligen Dr, så vi visades in i ett rum, drog mannen med mig, usch va kommer jag nu få veta?? E detta mina sista minuter i livet totalt ovetandes om framtiden o allt jobbigt..??????

Men han förklarade mkt sakta och pedagogiskt om hjärnans delar och hinnor, att dem hittat en tumör som växer på yttersta hinnan mellan hjärnan och skallbenet, som är en beningn, alltså INTE elak eller risk för spridning, men att den växer så den måste bort!! Jag har alltså 2 alternativ, -antingen sätts jag i kö för operation nu på en gån (med en väntetid på 2-3 månader) eller så kommer jag för ett återbesök om 1 år, ny röntgen och ev op då??
Men eftersom jag har besvär såsom kraftig huvudvärk och domningar/känselbortfall tyckte han inte att jag bör vänta..

Jaha, ok, ja men ändå känns detta ganska OK, ja visserligen visst känns det att jag ska in på operation, raka bort hår på höger sida av bakhuvudet, såga upp mitt skallben (en yta på ca 5x5 cm) BYTA den del av hjärnhinnan som tumören sitter på, för att sedan lägga in en konstgjord sådan som sedan kroppen kommer göra som en naturlig hinna efter ett tag, sedan borra tillbaka mitt skallben.. Men det hade ju som sagt kunna vara elakartad cancer eller hemsk sjukdom eller att tumören hade suttit illa till, eller hur???

Jag kommer att få åka ner till Umeå en måndag för magnetkamera undersökning igen, sen op tisdag och sen ligga kvar 3 dagar om att sedan ser bra ut så får jag åka hem som en mkt trött och sliten person sjukskriven i ca 2 månader.. Jaa de e bara vara stark och genomgå detta, för den huvudvärk jag har nu vill jag inte gå med mer än jag nödvändigtvis måste...!

Tumören sitter i den del av bakre högra hjärnhalvan alldeles intill det område som har med känseln att göra, växer den en bit till (den växer som en matta, alltså inte speciellt rund utan mer som en diskus) så kommer den ev trycka på det område som styr mina rörelser, dvs hela min motorik.. :(
Och eftersom de inte vet när eller hur jag fått denna, ej heller hur fort den växer då det är så individuellt med gener osv så går det tyvärr inte få mer svar än att -jaa den finns där, och nu är det dags att ta bort den!

Sen blir det täta kontroller för att se att ingen liten microcell finns kvar och den börjar om att växa i en tidsperiod på minst 15år! Tur man vet va man ska göra hädanefter eller nå? :)

Jaja nu ids ja inte skriva mer, men nu vet ni alla mina kära läsare, så nu e de bara hålla tummar och tår att vårdkön inte kommer hålla mig på sträckbänken i 3 månader iaf!?

Lev och må! Puss & Kram Malin

Kommentarer
Postat av: Catarina

vad tråkigt.hoppas bara allt går bra och du slipper all värk.kram catarina

2010-01-16 @ 08:33:40
Postat av: Linda-Marie

Vad skönt att höra att den inte var elak. Jag lovar att hålla mina tummar o tår.. o önskar dig all lycka!

2010-01-16 @ 09:27:05
Postat av: Mona

Usch och blä och fy. Inge roligt men ändå ett "bra" resultat. Vi håller alla fingrar, tummar och tår och så kommer allt att gå bra.



kramar

2010-01-16 @ 09:44:32
URL: http://mmonna.blogspot.com
Postat av: Rutmarie

Jag sitter helt i chock när jag läser det du skrivit.

Tur i oturen är ju att den inte är elak iallafall.

Håller tummarna för att allt ska gå bra för dig o att du slipper vänta så länge.

Kram Rutmarie

2010-01-16 @ 12:00:21
URL: http://www.sakerilivet.blogspot.com
Postat av: Sandra Lagerskog

Vilken tur att det inte var någon elakartad tumör, även om detta förstås låter nog hemskt! Men det kommer förstås att gå jättebra, hoppas bara att du inte slipper gå och vänta så länge på operationen.

Kram på dig!

2010-01-17 @ 14:21:19
URL: http://www.omalltolitetill.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0